Friday, March 28, 2008

Kokosnoetter

Det har gaatt skammelig lang tid siden sist gang jeg lot hoere fra meg, og selv om det til tider har foeltes naere saa har jeg ikke stryki med helt ennaa. Dagene i Israel, Accra, gaar unna, og jeg begynner aa naerme meg det punktet hvor livet paa skolen kan kalles drit kjedelig. Eksamensdager er like foran oss, og ungene bruker timene paa repetisjon og pugging. Dvs at Bischoff stort sett sitter under mandeltreet og kjeder seg og snakker med laererne om alt fra hvor haaploese kvinnfolk i ghana er til saapeserier (som foroevrig har en helt merkelig rolle i dagliglivet til folk her...) til den fantastiske landsbygda der livet og kulturen er slik den skal vaere. Igaar hadde vi et lyspunkt da det kom en kar for aa kjoepe ferske kokosnoetter av pastoren som eier kjoekkenet som skolen er i. Han klatret opp i treet, hugde ned en haug greiner for aa frigjoere plass til nye greiner, og begynte aa kutte ned kokosnoetter. Den brilliante Bischoff bidro med sitt intellekt da kokosnoettmannen mista macheten sin ned fra treet, og instruerte de lokale i hvordan man paa best mulig maate (les; det andre alternativet var aa kaste macheten 10 meter opp og haape at han klarte aa ta imot uten aa drepe seg selv). Jeg foelte meg som en tomatmannentreprenoer. Got it? I am an anthropologist.

Ellers har jeg lagt om dietten min litt om dagen, i et haap om at magen min vil sette pris paa aa konsumere noe annet enn fufu, kenke, banku og redred, og idag staar kjoettkaker og brun saus paa menyen, hehe. Det blir forhaapentligvis bedre for magen min, for slik ting staar til akkurat naa saa er det ikke mye naering som gaar inn i kroppen min for aa si det slik. Jeg foeler at kiloene bokstavelig talt renner baade ut og av meg.

Faglig sett, for de som maatte interessere seg, saa har jeg ikke mye aa si akkurat naa. Jeg har truffet en liten vegg og stanger stanger stanger. Her om dagen moette jeg to geiter som lekesloss paa gata. Jeg foelte meg litt som den vesle geita som tapte og loep sin vei. Men jeg roemmer ikke helt ennaa. Eller. Jeg reiser til San Francisco om 13 dager for aa ta meg en velfortjent ferie for aa besoeke Petter og Kristian der i to uker, men jeg drar derifra og tilbake til Accra den 24. april. Saa jeg roemmer ikke. Jeg bare gjemmer hodet i sanda for en periode, og kanskje den lille moerketida kan gi meg noen tanker og ideer og en motivasjon som vil gjoere ting enda bedre her naar jeg kommer tilbake!

Uansett. Jeg lever, dette er et hei fra en annen verden. Naa skal jeg ut i den roede sanden og dusje meg i stoev for jeg skal starte aa lage brun saus fra bunn av for foerste gang i mitt liv. Er det ikke ironisk. Det foerste gangen jeg lager brun saus i mitt liv er i et fattig omraade i utkanten av Accra. Hadde jeg joggu ikke trodd for et par aar siden. Da ville jeg vel trodd at jeg ville leve et langt liv og doe uten aa lage brun saus i det hele tatt.

Eirik

No comments: